Friday 22 May 2015


TAZKIRAH HARI INI UNTUK RENUNGAN BERSAMA.




Keberkatan bukanlah pemberian Allah SWT yang datang tiba-tiba tanpa sebab musababnya yang Allah turunkan kepada seseorang.
Keberkatan merupakan sesuatu yang sentiasa diminta dan mesti diusahakan oleh setiap manusia yang mengharapkan kebaikan daripada Pencipta serta Pemiliknya iaitu Allah SWT.
Di antara kesungguhan2 yang boleh menarik dan turunnya keberkatan dari Allah adalah :

1⃣ Bersiap sedia dgn keimanan dan ketakwaan dalam kehidupan.
Allah SWT berfirman dalam
Surah al A'raf, ayat 96:
وَلَوْ أَنَّ أَهْلَ الْقُرَىٰ آمَنُوا وَاتَّقَوْا لَفَتَحْنَا عَلَيْهِم بَرَكَاتٍ مِّنَ السَّمَاءِ وَالْأَرْضِ وَلَٰكِن كَذَّبُوا فَأَخَذْنَاهُم بِمَا كَانُوا يَكْسِبُونَ
Ertinya :
"Jikalau sekiranya penduduk negeri itu beriman dan bertakwa, pasti akan Kami limpahkan kepada mereka keberkatan dari langit dan bumi, tetapi mereka mendustakan (ayat-ayat Kami) itu, maka Kami siksa mereka dgn sebab apa yg mereka lakukan". (QS. al A'raf, ayat 96).

2⃣ Beramal soleh dan berusaha memperbaiki hubungan dengan Allah SWT.
Allah SWT berfirman, dalam
Surah an-Nahl ayat 97:
مَنْ عَمِلَ صَالِحًا مِّن ذَكَرٍ أَوْ أُنثَىٰ وَهُوَ مُؤْمِنٌ فَلَنُحْيِيَنَّهُ حَيَاةً طَيِّبَةً وَلَنَجْزِيَنَّهُمْ أَجْرَهُم بِأَحْسَنِ مَا كَانُوا يَعْمَلُونَ
Ertinya :
"Barangsiapa yang mengerjakan 'amal soleh, baik laki-laki maupun perempuan dalam keadaan beriman, maka sesungguhnya akan Kami berikan kepadanya kehidupan yang baik dan sesungguhnya akan Kami beri balasan kepada mereka dengan pahala yang lebih baik dari apa yang telah mereka kerjakan".
(QS. An-Nahl: 97).

3⃣ Memulakan setiap pekerjaan dengan menyebut nama Allah SWT karena pada hakikatnya Dialah pemilik segalanya.
Rasulullah SAW bersabda :
"Berkumpullah kalian atas makanan dan sebutlah nama Allah SWT, maka Allah SWT akan memberikan keberkatan pada kalian di dalamnya." (HR. Abu Daud).

4⃣ Bersegera dalam melakukan kebaikan dan menjauhi sifat malas bermula dari awal hari.
Rasulullah SAW mendoakan keberkatan bagi orang-orang yang menyegerakan diri dan bersemangat di pagi hari dalam meraih kejayaan melalui do'a baginda :
"Ya Allah Ya Tuhan ku, berkatilah umatku yang (bersemangat ) di pagi harinya." (HR. Abu Daud).

5⃣ Bersikap jujur dan amanah dalam berurusan dgn orang lain dengan akhlak dan sopan santun yg baik dan ikhlas dihati.
Rasulullah SAW bersabda :
“Penjual dan pembeli itu diberi pilihan selama keduanya belum berpisah. Bila keduanya jujur dan menjelaskan (perihal barang2nya), maka keduanya diberkati dalam jual belinya. Namun bila keduanya menyembunyikan dan berdusta, maka akan dihilangkan keberkatan jual beli keduanya.”
(HR. Bukhari-Muslim).

Pada peringkat tertentu, keberkatan tidak hanya bersifat khusus dalam arti selamat, tetap, berterusan, baik, bertambah, dan tumbuh melainkan berarti puas dan redha dengan pemberian dan pembagian yang diberikan oleh Allah SWT.
Dalam kategori ini orang-orang yang mendapat keberkatan juga merasakan hidup dengan rasa aman, damai dan bahagia.
Rasulullah SAW bersabda :
“Sesungguhnya, Allah SWT menguji hamba dengan pemberian-Nya. Barang siapa redha dengan pemberian Allah SWT terhadapnya, maka Allah SWT akan memberikan keberkatan baginya dan akan memperluasnya. Dan barang siapa tidak redha (dgn pemberian yg diterima), maka dia tidak akan mendapat keberkatan dari Nya.”
(HR. Ahmad).

Semoga Allah SWT memberikan keberkatan terhadap rezeki, kediaman, kenderaan, keturunan dan apa jua anugerah yang dikurniakan kepada kita serta memberi kekuatan untuk kita sentiasa taat, tawadhu' dan hati yg sentiasa bersyukur didlm menjalani kehidupan serta patuh kpd segala titah perintah-Nya, menjauhi segala larangan-Nya dan melimpahkan kecukupan kepada kita atas segala pemberian-Nya.
Ya Allah tambahkanlah ilmu kami.......
tambahkanlah keberkatan kepada kami dari segala yg Engkau kurniakan dan juga kpd keluarga kami dan dan kpd seluruh umat Nabi Muhammad Saw umumnya. Aamiinn Yaa Robbal 'Aalamiin !!!!!
Wallahu A'lam.
Doakan istiqamah serta Sehat wal Afiat. Wassalam.
Mudah-Mudahan bermanfaat Untuk Semua Di Dunia Dan Di Akhirat Nanti.
Insya-Allah. Aamiinn !!!!!.

2 comments:

  1. Terima kasih atas perkongsian. Semoga kita sentiasa berubah menjadi insan yang lebih baik

    ReplyDelete